הפקת מסיבת סיום כיתות ו'

מסיבת סיום כיתות ו' היא אירוע השיא בתום שש שנים בבית הספר, אירוע המסמל טקס מעבר בין היסודי לחטיבה והתיכון, בין ילדות לבגרות. אירוע חשוב עבור המועצה/עירייה, הנהלת בית הספר, ועדי ההורים וכמובן עבור הבוגרים והוריהם. זוהי תקופה אינטנסיבית של שלושה חודשים לערך, בהם התלמידים וצוות ההנהלה שותפים פעילים לכל תהליך הפרידה הזה. יש לשאוף עבור כל העוסקים במלאכה לתהליך נעים וחיובי, שכן מדובר בילדים צעירים, אשר רובם הגדול עולה לראשונה על הבמה.

סוגי מופעים לכיתות ו'

בשנים האחרונות מופעי סיום כיתות ו מאופיינים בכמה סוגים:

  1. הפקה גדולה– סוג המופע השכיח ביותר. טקס רשמי מכובד ואחריו הצגה מרשימה, מקצועית ומושקעת עם שירים, ריקודים ומולטימדיה. במעמד מכובדי המועצה/עירייה, הנהלת בית הספר, הורים ותלמידים.
  2. הפקה אינטימית וערכית– טקס רשמי, שירים מערכונים וסרטונים. במעמד צוות בית הספר, ההורים והתלמידים. הפקה זו נעשית ברובה בהתנדבות הורים ומורים שבונים יחד תפאורה, כותבים מערכונים, מביימים ולמעשה "חוסכים" מתקציב ההפקה (בימוי, כתיבה, תפאורה, כוריאוגרפיה, תלבושות) לטובת עשייה קהילתית משותפת, את התקציב שנחסך משקיעים בפעילות ערכית או מתנה ערכית עבור התלמידים.
  3. פעילות ערכית הורים ותלמידים– יוזמה משותפת של הורי התלמידים והנהלת בית הספר פעילות ערכית ומשולבת של הורים וילדים באתר כלשהו. טיול ערכי, התנדבות משותפת, בנייה והקמה משותפת ואז מסיבה או ארוחה גדולה בהשתתפות צוות בית הספר ההורים והתלמידים.

נושאים למופעי הסיום

הפקת מסיבת סיום כיתות ו תהיה מפוקחת יותר מבחינת נושא, תוכן, כתיבה ובימוי. כבר מהשלב הראשון הבמאי והכותב יעבדו מול הנהלת בית הספר וועד ההורים ויישרו עמם קו לגבי בחירת נושא ההצגה ותכניה.  הפיקוח חשוב שכן הגבולות וההגבלות בגילאים אלה הרבה יותר ברורים, עבור התלמידים ועבור הקהל. בניגוד לכיתות י"ב. כאן כל השכבה נוטלת חלק בהצגה, יש להיערך לכך בהתאם ולבחור נושא נגיש עבור כלל המשתתפים והוריהם.

נושא ההצגה לרב יהיה אוניברסלי עם נגיעות אישיות מהאקטואליה בארץ . אך יעסוק במסרים שנובעים מהמעבר מילדות לבגרות, סיכום הלימודים , 70 שנה למדינה, שפה, מחזות זמר ספרי ילדים אהובים ועוד

נושא ההצגה יהיה אם כן יותר נגיש לקהל, פחות אישי. ההצגה תתאפיין בהומור וקלילות, אך גם בערך מוסף ובמסרים חינוכיים.

תקופת החזרות

זמן עבודה ממוצע עם התלמידים הינו כשלושה חודשים, אולם שלב היגוי הרעיון ואיסוף חומרי הגלם, מתחיל כבר אחרי חנוכה. כבר אז ישבו הבמאי והמחזאי יחד עם הנהלת המורים ונציגות ההורים ויגבשו את הרעיון לכתיבת ההצגה. העבודה עם התלמידים תחל כבר בחזרת התלמידים מחופשת הפסח. בשלב זה (מפסח ועד יום ההצגה) עיקר העבודה תתמקד בבימוי והעמדה, כוריאוגרפיה הקלטות, והידוק עד לשבוע הטכני ולרגע השיא- ההצגה. העבודה הינה אינטנסיבית ובקצב מתגבר.

יש לציין, שבניגוד לחזרות בכיתות י"ב, זמני החזרות של כיתות ו' לעולם לא יחרגו משעות הלימודים (פרט לשבוע הטכני בו ינכחו מספר נציגים של הורי התלמידים). כך שככל שהעבודה נעשית אינטנסיבית יותר, זמני הלימודים מושקעים כמעט במלואם במופע, התלמידים כבר מגיעים לבית הספר עם תיק קל.. בעיקר לחזרות וההתרגשות בשיאה. זמן טוב להזכיר לא לתת ללחץ להשתלט ולשמור על רוח חיובית עבור התלמידים הצעירים. נסו ליהנות כמה שאפשר. שמרו על פרופורציות.

ארגון העבודה

בתי הספר היסודיים ערוכים היטב לתקופת החזרות. בחודשים מאי ויוני החזרות אינטנסיביות מאד ויש לארגן אותן בהתאם לכל האילוצים. כל במאי יחלק את כמות החזרות שיצטרך ע"פ ראות עיניו המקצועיות, תוך שהוא לוקח בחשבון גם חזרות כוריאוגרפיה והקלטות.

בכיתה ו' כל התלמידים משתתפים. התחילו כמה שיותר מוקדם את שלב האודישנים והליהוק על מנת ליצור לוח זמנים גמיש, שיאפשר חלוקת תפקידים שווה ככל שניתן וייתן ביטוי לכל הילדים בשכבה, להכיר את התלמידים באמת(במה הם רוצים להתבלט? האם הם בכלל רוצים להיחשף? וכו'), לתת להם מקסימום יחס אישי. זה רווח נקי לשני הצדדים. 

הטיפ החשוב והמומלץ ביותר לארגון נכון בחזרות כיתות ו' על חלוקה לכיתות. כלומר חלוקת מערכונים ושירים ע"פ כיתות. לצורך העניין את הסצנה הראשונה והשיר אחריה תבצע כיתה ו'/1.את קטעי הקריאה והמערכון הבאים יבצעו תלמידי כיתה ו/2.

טבלאות עבודה

גם בהפקה מסוג זה, מומלץ להשתמש בטבלאות אקסל/גוגל דוקס(קישור) לארגון נכון של עבודה. מקמו בה חלוקה לכיתות/חזרות/ אילוצים/ספקים. כתבו בטבלה את הנהלת בית הספר, צוות המורים, וצוות ההורים.

סדר עלייה לבמה הוא הכרחי עבור תלמידי כיתות ו'. הכינו מראש סדר עלייה לבמה (גם אם המערכונים והשירים לא מוכנים) כדי שהתלמידים הצעירים יתרגלו "משמעת במה".  

תיאום עם אנשי מקצוע

במקביל לחזרות ובהתאם לדחיפות ההזמנה, יש לתאם לו"ז מסודר עם כל אנשי המקצוע הרלוונטיים: סאונד, תאורה, אולפן הקלטות, תפאורה, השכרת תלבושות , כוריאוגרפיה, תיעוד ועוד. על צוות ההפקה להיות עמם בקשר שוטף עבור על שאלה ואילוץ.

 יש לזכור לא לתאם הרכבת תאורה ותפאורה יחד!

יש להקליט את התלמידים כמה שיותר מוקדם. חסכו את הלחץ והמאמץ ותנו לתלמידים ללמוד בע"פ משלב מוקדם, כך תתפנו למשחק, קריינות וכוריאוגרפיה. כך תרוויחו מספיק זמן לתרגול ושליטה של הריקודים והשירים, בנועם ולא בלחץ.

הישורת האחרונה – השבוע הטכני ויום המופע

השבוע הטכני עבור תלמידי כיתות ו' מרגש ביותר. ראשית, הם נמצאים בבית הספר בשעות הלילה. התפאורה עומדת. הבמה מוארת. הם בודקים את עוצמות המיקרופונים שלהם, הם רוקדים עם תלבושות מלאות. הם כוכבים! וככה נשאף שימשיכו להרגיש.  

על כן, למרות שהשבוע לחוץ מאד עבורנו ואנחנו דואגים שכל דבר יעמוד במקום, לא נחבל בהתרגשות הילדים. נהיה מקצועיים, ניתן לבעלי המקצוע לעשות עבודתם.  נשדר רוגע. נצחק. נעודד. זה חשוב עבור כל העוסקים במלאכה. ומעל הכל עבור הכוכבים .

ביום המופע, גם הילדים המרדנים ביותר מתרגשים ביותר. יום מרגש עבורם ועבורנו. כל העבודה הקשה מתנקזת לשעתיים פחות או יותר. הפקת מסיבת סיום לכיתות ו' היא תהליך מורכב מאוד, המצריך ניסיון רב מול גורמים שונים, יכולת ניהול תקציבית תפעולית וחינוכית, יצירתיות ויחסי אנוש מעולים בדגש על רגישות לגילאים אלה והכי חשוב תכנים איכותיים, ערכיים ומהנים.

צרכים עזרה בהפקת מסיבת סיום לכיתות ו'? צרו עמנו קשר עוד היום Graduation.co.il@gmail.com